Kokkolan Tenniskerho panostaa juniori- ja kilpailutoimintaan

27.11.2011

Kokkolan Tenniskerho - Gamlakarleby Tennisklubb panostaa voimakkaasti juniorivalmennukseen ja kilpailutoinintaan

Kokkolan Tenniskerho kehittää juniori- ja kilpailutoimintaa

Kokkolan Tenniskerho panostaa voimakkaasti sekä juniorivalmennuksen kehittämiseen että kilpailutoiminnan lisäämiseen. Seuralla on ollut heinäkuun alusta palkattu ammattival-mentaja. Suomen Tennisliitolla on parasta aikaa käynnissä seuratoiminnan kehittämispro-jekti. Liiton n. 200 seurasta valittiin projektiin mukaan seitsemän seuraa, joista yksi on Kok-kolan Tenniskerho.

Kuluneen syksyn aikana seura on lisännyt yhteistoimintaa lähialueen seurojen kanssa. Näissä merkeissä on järjestetty yhteisiä yhden päivän lauantaileirejä Pietarsaaren Tennis-hallissa, jossa käytössä on kolme vierekkäistä sisäkenttää. Lokakuun alun leirillä oli KTK:n lupaavimpien 10 – 13 vuotiaiden lisäksi pelaajia Kannuksesta ja Pietarsaaresta. 19 mar-raskuuta pidetyllä leirillä oli edellä mainittujen lisäksi kaksi pelaajaa Vaasasta. Seuraava lauantaileiri pidetään 10.12. Tätä leiritoimintaa tullaan jatkamaan ja kehittämään kevään 2012 aikana.

Vuonna 2012  tulee yksi junioritoiminnan uutuuksista olemaan lapsi-vanhempi tenniskoulu,

johon 5 – 8 vuotias lapsi osallistuu yhdessä toisen vanhempansa kanssa. Vanhempi on kentällä maila kädessä ja tossut jalassa opettelemassa yhteistä tennisharrastusta yhdessä lapsensa kanssa. Juniorivalmennuksessa harjoittelee käynnissä olevalla syyskaudella pelaajia 7- vuotiaista alkaen. Joulukuun aikana ilmoittautuvilla uusilla pelaajilla on vuoden vaihteesta  mahdollisuus päästä mukaan näihin ryhmiin. Vuoden vaihteesta käynnistyvät myös juniorien Kilpatiimi ja Talenttitiimi. Kilpatiimiin valitaan 10 – 14 vuotiaita ja Talenttitii-miin  8 – 11 vuotiaita  pelaajia kriteereinä mm. innostus, harjoitusahkeruus ja halu kehittyä. Tiimien pelaajilta edellytetään tiettyä sitoutumistasoa toimintaan. Seura tulee tukemaan heidän harjoitteluaan taloudellisesti.

Kilpailutoimintaa sisäkaudella rajoittava tekijä on kenttätilanne. Ainoa sisäkenttä Urheilu-talolla on varattu vakiovuoroja lähes täyteen. Pelastava oljenkorsi on Pietarsaaren tennis-halli, jossa onsmahdollisuus saada kolme kenttää kilpailukäyttöön. Tennisliitto on myöntä-nyt  KTK:lle kevään sisäkaudelle kahdet kilpailut; tammikuun lopulla pelattavat kansalliset Länsi-Rannikon Talvikisat, sekä huhtikuussa pelattavat Tennisliiton Länsi-Suomen alueen mestaruuskisat. Molemmat em.kilpailut pelataan Pietarsaaren hallissa. Sarjatenniksessä KTK osallistuu sekä yleisten luokkien että seniorien (= ”veteraanien”)  sarjoihin, molempiin sekä naisten että miesten joukkueilla. Myös näissä sarjoissa joudutaan ”kotiottelut” aivan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta pelaamaan Pietarsaaren hallissa.

Päinvastoin kuin talvella, on ulkokaudella kenttätilanne erittäin hyvä. Tästä syystä seura haluaa  panostaa kesän aikana entistä enemmän myös kilpailutoimintaan. KTK on tähän asti järjestänyt kesäisin kahdet kansalliset kisat. Nyt lukumäärä lisääntyy yhdellä. Touko-kuussa  Kesäkauden Avauskisat pelataan Santahaan hiekkanurmikentillä, koska Keskus-kentän massakentät voivat olla vielä aika pehmeät. Viikkoa ennen Juhannusta  pelataan Kokkolan Lohkokisat Junioreille, jossa eri ikäluokissa normaali cup-kaaviosta poiketen pelataan lohkot  jokainen jokaista vastaan. Alkulohkojen jälkeen jatketaan ylemmissä – ja alemmissa jatkolohkoissa. Näin kaikille pelaajille tulee ainakin 4 – 6 ottelua, ja kaikki saavat kehityksen kannalta tärkeää ottelurutiinia. Heinäkuun lopulla pelataan perinteiset Kokkolan Kesäkisat, joissa on paljon luokkia eri taso- ja ikäryhmille. Avoimeen luokkaan pyritään saamaan mukaan maan kärkipään pelaajia. Otteluita käydään neljän päivän aikana eri puolilla kaupunkia sekä kaupungin -  että yksityisillä kentillä. Kesän aikana

tullaan järjestämään myös entistä useammin seuran sisäisiä kilpailuja.