Seura

KTK-GTK:n Tenniksen A-luokkaan nousseet:

Miehet: Martti Tallila, Markku Holopainen, Ari Harju, Roope Kalajo, Taavi Suorsa, Jukka Koski-Vähälä, Timo Huttula, Markku Niemi, Teemu Suorsa, Mikko Majanen, Per-Erik Kåla, Juho Vuorinen, Jukka Majanen, Mikko Majanen Jaakko Puputti, Marko Myllykangas, Kai Jaakola, Pasi Koskinen, Joonas Salonen, Juho Salminen, Eeli Pihlaja, Emil Bjon

Naiset: Elina Myöhänen, Linda Hellsten

KTK-GTK:n Suomenmestaruuksia voittaneet:

Martti Tallila , Roope Kalajo,, Taavi Suorsa, Juho Vuorinen, Lars Maura, Elina Myöhänen, Lucas Höglund, Joonas Salonen, Jaakko Puputti

KTK-GTK:n Yhdysvalloissa yliopistotennistä pelanneet:

Markku Holopainen, Taavi Suorsa ja Roope Kalajo

KTK-GTK:n Euroopanmestaruusmitaleita voittaneet:

Roope Kalajo ja Elina Myöhänen

KTK-GTK:n Padelin B-luokkaan nousseet:

Miehet: Matias Salonen

Kokkolan Tenniskerho-Gamlakarleby Tennisklubb

on vireä noin 100 jäsenen tennisseura. Seura on kehittänyt muutaman viime vuoden aikana toimintaansa olemalla mukana  Suomen Tennisliiton pienten ja keskisuurten seurojen kehittämisohjelmassa.  ja osallistumalla myös Tennisliiton "Yhteinen tenniskoulumalli"-ohjelmaan.

Seuramme toimi v. 2015 - 2018 neljä peräkkäistä vuotta Tennisliiton Länsi-Suomen alueellisena koordinaatioseurana. Seuramme tullee jatkamaan alueellisena koordinaattoriseurana myös 2019.

Seurallamme on myös hyvin ajan tasalla olevat internetsivut, joilla on runsaasti kävijöitä. Esim. ajalla 1.1.2016 - 31.12.2016 sivuilla oli 36.120 käyntikertaa. Tåmän johdosta sivumme  ovat seuran tukijoille varteenotettava markkinointiväline.

Seuran nimekkäin senioripelaaja Elina Myöhänen on voittanut lähes vuosittain  SM-mitaleja ja  pelannut menestyksekkäästi myös Kansainvälisen tennislliton ITF:n seniorien pistekisoissa.

MEILLÄ ON AIVAN MAHTAVA YHTEISHENKI. PELEISSÄ JA HARJOITUKSISSA KAIKKI TUKEVAT TOISIAAN.

KTK - GTK = POHJANMAAN HUIPPU- JA HAUSKINTA TENNISTÄ ! !

Merkkipaaluja seuran vaiheissa:

Perustaminen: Seura rekisteröitiin 30.11.1933

Juniorivalmennus alkaa: v. 1946

Keskuskentän massakentät: v. 1958 otetaan käyttöön nykyiset 3 massakenttää

Ensimmäiset sisätennisklipailut :  Pelattiinn v. 1965 Urheilutalon Palloiluhallissa ( = nyk. "yläsali" ). Urheilutalon "vanhempi osa" valmistui 1964.

Ensimmäiset nykymuotoiset kansalliset kilpailut: Kesäkuussa 1973.

Ensimmäinen  seuran jäsen Tennisliiton tehtäviin:  Ahti Seppelin valittiin Tennisliiton aluekouluttajaksi ja -valmentajaksi v. 1978. Alueena alkuvaiheessa Etelä- ja Keskipohjanmaan piirit.

Ensimmäiset Suomenmestaruudet seuran pelaajalle:  Martti Tallila voitti v. 1979  kaksi ulkokenttien mestaruutta pojat 16 vuotta ikäluokassa lyömällä kaksinpelin loppuottelussa Olli Rahnaston kolmessa erässä ja voittamalla nelinpelin parinaan Rahnasto.

Kokkolan Tenniskerho mukana miesten SM-liigassa: Seuramme omista kasvateista koostunut sarjajoukkue nosti seuran kesän 1981 peleillä ulkokenttien miesten SM-liigaan kesäksi 1982. Nousijajoukkueeseen kuuluivat pelaajina Martti Tallila, Markku Holopainen, Ari Harju, Markku Niemi ja Kaarlo Koski-Vähälä.valmentajana toimi Ahti Seppelin. Liigakesä pelattiin vain kolmella pelaajalla Tallila, Holopainen ja Niemi Harjun ollessa harmittavasti kesän poissa saatuaan käsivamman varhain keväällä. Tiukan sarjan jälkeen pudottiin niukasti.

Urheilutalon Tennishalli:  v. 1986.valmistui Urheilutalon nyk, Tennishalli.   -80- luvun aikana valmistui myös kolmen ulkokentän ryhmät Santahakaan, Kirkonmäelle ja Koivuhakaan, eli yht. 9 ulkokenttää ( Koivuhaan kentät eivät ole enää olemassa ).

Seura isännöi ammattilaiskilpailut kesäkuussa 1990: "Keskipohjanmaa Satelite Circuit" turnauksen karsinnassa oli mukana 20 pelaajaa, joista 15 suomalaisia. Pääsarjassa pelasi 32 pelaajaa, joista 8 suomalaisia. Pelaajia oli mm. Ruotsista, Keski- ja Itä-Euroopasta ja Argentiinasta. Loppuottelussa Thomas Nydahl voitti Mikael Stadlingin 7-6,5-7,6-1.

Ensimmäinen EM-mitali seuramme jäsenelle v. 1991: Roope Kalajo saavutti poikien 18 v. nelinpelissä EM-pronssia parinaan Ville Liukko. Kalajo ja Liukko voittivat samana vuonna myös miesten nelinpelissä SM-kultaa

Seuralla ulkomaalainen huippuvalmentaja kesän ajan: Kesällä 1991 seuran pelaajia valmensi tsekkiläinen huippuvalmentaja Miroslav Zelenka  2½ kuukauden ajan.

Seura mukana Tennisliiton pienten- ja keskisuurien seurojen kehttämisprojektissa v. 2011 - 2012.

Kokkolan Tenniskerho liiton alueellisena koordinaattoriseurana: Seura valittiin tähän tehtävään v. 2015 alusta.

Lue lisää historia osuudesta