Historiaa

KTK-GTK täytti 80 vuotta marraskuussa 2013

Gamlakarleby Tennisklubb GTK rekisteröitiin 30.11.1933.

Jo ensimmäisen maailmansodan aikana ovat kaupungin tennispelaajat perustaneet tenniskerhon nimeltä: Gamlakarleby Tennisklubb. Kerhoa ei luultavasti rekisteröity. Siitä huolimatta kilpailut pidettiin jo v.1915. Pöytäkirjat puuttuvat tältä varhaiselta ajalta.

GTK:n perustajat olivat: Robert Björk, Helge Slotte, Alex Åman ja J.W. Björk.

Ensimmäinen tenniskenttä raivattiin vuonna 1911 Halkokarin huvila-alueen Davidsbergetin liepeille. Konsuli Stenhagen sitoi omakätisesti ensimmäisen verkon. Kentän ympäriltä puuttui kuitenkin kanaverkko. Muutaman vuoden tennispelaajat harrastivat lajiaan Länsipuistossa kunnes Renlundin kansakoulun pihasta tuli kaupungin tenniksen harjoitus-ja kilpailupaikka. Sannanrannan huvila-alueelle rakennettiin kaksi tenniskenttää (Sandbackan ja Hongellin) sekä Halkokarin-Morsiussaaren alueelle kolme kenttää (Åströmin, Rodenin ja Davidsbergetin). 1930-luvulla rakennettiin Rautatientorille savikenttä joka toimi ahkerasti aina vuoteen 1958 saakka harjoitus-ja kilpailukenttänä.

Hans Djupsund teki vuonna 1954 kaupungille aloitteen kolmen massakentän perustamisesta

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KTK-GTK:n Tenniksen A-luokassa pelanneet:

Miehet: Martti Tallila, Markku Holopainen, Ari Harju, Roope Kalajo, Taavi Suorsa, Jukka Koski-Vähälä, Timo Huttula, Markku Niemi, Teemu Suorsa, Mikko Majanen, Per-Erik Kåla, Juho Vuorinen, Jukka Majanen, Jaakko Puputti, Marko Myllykangas, Kai Jaakola, Pasi Koskinen, Joonas Salonen, Juho Salminen, Eeli Pihlaja, Emil Bjon,

Naiset: Elina Myöhänen, Linda Hellsten,

KTK-GTK:n Suomenmestaruuksia voittaneet:

Martti Tallila, Roope Kalajo, Taavi Suorsa, Lars Maura, Juho Vuorinen, Elina Myöhänen, Joonas Salonen, Lucas Höglund, Mikko Majanen / Jaakko Puputti.

KTK-GTK:n Euroopanmestaruus mitaleja voittaneet:

Roope Kalajo, Elina Myöhänen,