KTK-GTK:lle niukka tappio Kurikassa

29.11.2015

Sisäsarjakausi jatkui vierasottelulla Kurikka Tennis-Clubia (KuTC) vastaan.

Miesten sarjatennisjoukkue on kokenut kovia kolauksia syksyn aikana, kun joukkueen vakiopelaajista Jaakko Puputti ja Marko Myllykangas ovat olleet sairastuvalla. Reissuun piti kuitenkin lähteä jo aiemmasta SST-ottelusta tuttu nuori kolmikko Juho Salminen, Matias Salonen ja Eeli Pihlaja. Harmittavasti Matias loukkaantui viimeistelyharjoituksen aikana, jolloin pikahälytyksellä mukaan saatiin Tuomas Latvala.

Ykköspelaajien ottelussa Salminen kohtasi tutun kilpakumppanin KuTC:n Hannu Järvenpään. Ottelun alussa molemmat pelaajat tekivät useita helppoja virheitä, mutta Juho onnistui viemään ensimmäiset pelit. Erän lopuksi pelin taso alkoi parantua, mutta se ei muuttanut voimasuhteita: avauserä Salmiselle 6-2. Toisen erän aikana pelattiin tasaista tennistä. Erän ratkaisuksi muodostui pitkän 15 minuutin pelin jälkeen Juhon syötönpito tilanteessa 4-3. Seuraavassa syöttövuorossa Juho nousi vielä 0-40 -tilanteesta pelin ja ottelun voittoon lukemin 6-2,6-3.

Eeli Pihlaja joutui haastavaan paikkaan joukkueen kakkospelaajana. Vastassa oli Niko Nurmela, Länsi-Suomen alueen B-luokan sarjajyrä. Pihlaja vastasi Nurmelan vahvoihin peruslyönteihin hienosti ottelun ensimmäisissä peleissä. Loppuerän aikana kokenut Nurmela onnistui kuitenkin viemään tärkeät jatkopisteille menneet pelit ja eteni avauserän voittoon 6-1. Toinen erä jatkoi samoissa merkeissä. Eeli pääsi jatkuvasti tasan 40-40 -tilanteiseen ja hankki useita pito- ja murtopalloja, mutta Niko paransi näissä tilanteissa pelin tasoaan. Voittolukemat 6-1,6-0 ovat selvät, mutteivät kerro totuutta pelistä.

Kolmanteen kaksinpeliin lähdettiin tilanteesta, että voittamalla kaksari varmistuisi tasapeli ja yksi sarjapiste. Tuomas Latvala kohtasi ottelussa kovasyöttöisen Tomi Hakamaan. Avauserässä molemmat pitivät vakuuttavasti omat avaussyöttövuoronsa, mutta sitten Hakamaa otti ratkaisevan murron ja vei erän 6-3. Toisessa erässä Hakamaa vaikutti edenneen ratkaisevan tuntuiseen 5-2 -johtoon. Voittamisen pelko alkoi näkyä helppoina kämmenvirheinä ja ottelu vaikutti kääntyvän KTK-GTK.n suuntaan. Latvala oli jo nappaamassa toisen murron 5-5 -tasoitukseen, mutta lopulta Hakamaan painavat ja tarkat ykkössyötöt varmistivat 6-3,6-4 -voiton.

Nelinpeliin KTK-GTK:n kaksikko Salminen/Latvala lähti haastamaan paria Järvenpää/Nurmela. Ottelun aluksi Salmisen takakentän jauhaminen ja Latvalan rohkeat ratkaisut veivät KTK-GTK:n parin 4-2 -tilanteeseen. Sitten kahden no ad -pelin häviäminen käänsi avauserän KuTC:ille 6-4. Sisuuntunut Salminen/Latvala -kaksikko oli toisen erän alussa johtoasemissa aina 4-3 -tilanteeseen asti. Tässä vaiheessa kotijoukkue paransi jälleen tasoaan vieden erän ja ottelun lukemin 6-4,6-4.

Harmittavasta 3-1 -tappiosta pitää kuitenkin löytää positiivisia asioita katsottavaksi. Salminen vei tasaisen kamppailun, Pihlaja sai arvokasta kokemusta ja Latvala osoitti todellista KTK-sydäntä tullessaan lähes kylmiltään kovaan sarjatennikseen. Sarjatennisjoukkueella on jäljellä ottelut Järviseudun Tennistä (J-Ten) ja Seinäjoen Tennisseuraa (STS) vastaan.